Het verzilveren van besparingspotentiëlen dient door de partijen in markt (doelgroepen) te gebeuren. Doelgroepen zullen daarvoor vaak nieuwe acties moeten aanpakken of oude activiteiten moeten stoppen. In knelpuntanalyses is onderzocht om welke activiteiten het gaat. In de meeste gevallen zijn er oplossingen voor deze marktbelemmeringen voorhanden. Tegelijk moet worden geconstateerd dat deze oplossingen niet voldoende doordringen in de markt. Ze blijven hangen in de kringen van de echte vernieuwers. Kortom, er wordt gezocht naar een methode om doelgroepen te bewegen het gewenste gedrag te gaan vertonen en de voor de handliggende oplossingen te omarmen.
Interventiestrategie
Na eerste stap, van het vertalen van de analyses uit het Strategisch Kader veranderdoelstellingen voor 2010, bestaat de tweede stap uit het bepalen van de interventiestrategie per doelgroep. Welke strategie gekozen wordt (is) hangt af van de aard van de veranderdoelstelling 2010. De interventiestrategie bestaat uit een mix van instrumenten, die aansluiten bij doelgroepspecifieke kenmerken en drijfveren. Daarbij kunnen de instrumenten ingedeeld worden in een drietal categorieën:
-
Willen:
-
Kunnen:
-
Versterken:
Door onderzoek worden deze kenmerken en drijfveren per doelgroep in kaart gebracht. Met interventies probeert het programma vervolgens het gewenste gedrag bij het mainstream deel van de markt te promoten. Deze marketingaanpak sluit nauw aan bij de huidige beleidsontwikkelingen om de vraagzijde van de markt te stimuleren.
Concrete projecten en doelstellingen 2003-2004
De laatste stap in de aanpak is het vertalen van de interventiestrategie in concrete projecten en activiteiten die in de periode 2003-2004 uitgevoerd worden.
Voor meer informatie: Activiteiten
naar boven
|