Looptijd 1999 tot heden
Projectleider
Gewest Midden Limburg, 0475 – 352000
Betrokken partijen
- Zestien gemeenten in Limburg
- Gewest Midden-Limburg
- NME centrum regio Parkstad Limburg
- CNME Maastricht en Mergelland
- Onderwijsbegeleidingsdienst
- Bedrijven, organisaties en particulieren
- Vrijwilligers
- Diverse basisscholen
- Ouders
Doelstelling
Iedere twee jaar ontmoeten Limburgse leerlingen in het basisonderwijs bedrijven, organisaties en particulieren. Tijdens twee weken MilieuOntmoetingsProgramma (MOP) leren de kinderen hoe bedrijven in hun omgeving met natuur en milieu omgaan en wat zij aan het milieu doen.
Projectbeschrijving/samenvatting
Vanaf 1999 doen leerlingen van basisscholen, van zowel boven- als onderbouw, mee met het MOP. Gedurende twee weken brengen zij een aantal bezoeken aan MOP-‘schakels’. Deze schakels zijn bedrijven, organisaties en particulieren die de kinderen met het milieu in contact brengen. Deze onderwijsvorm is een groot succes: In 2001 deden zeven Midden-Limburgse gemeenten met 8624 leerlingen mee. MOP is een groeiend succes, zozeer dat het opstarten van dergelijke projecten in andere Limburgse regio’s en andere provincies momenteel plaatsvindt. Scholen kunnen iedere twee jaar met MOP meedoen. Zichtbare en niet-zichtbare milieuaspecten zoals leefbaarheid, afval, energie en water staan centraal. De kinderen zien een stukje van de wereld van volwassenen waarin milieu een belangrijke rol speelt. Deze vorm van milieuonderwijs beoogt uiteindelijk milieuvriendelijk gedrag bij de jeugd, hun ouders en bedrijven te bewerkstelligen. Het initiatief voor de uitvoering ligt bij de gemeenten die vraag vanuit de scholen en aanbod van schakels op elkaar afstemmen. De samenwerkende partijen hebben een folder uitgebracht voor de scholen en de ‘schakels’. Daarnaast is er een leidraad met praktische tips over de organisatie van een MOP. Er is (nog) geen evaluatie uitgevoerd of een meting naar (veranderend) gedrag van kinderen, scholen, bedrijven en ouders. Scholen doen mee omdat zij het leuk vinden de leerlingen op een actieve manier over het milieu te leren. Voor bedrijven is het goed voor het imago. Positief effect van het project is dat scholen nu eerder aankloppen bij de gemeente voor andere aangelegenheden, zoals projecten van Natuur en Milieu Educatie (NME). Het gewest pleit voor meer integratie van het MOP in het lesprogramma en meer aandacht voor milieu in de gewone lessen, bijvoorbeeld door het maken van werkstukken. Het MOP is een gesubsidieerd project. In het kader van het programma Leren voor Duurzaamheid is door de provincie Limburg een bijdrage toegekend.