Duurzaamheid is een belangrijk thema in de nieuwbouwwijk Westergouwe. ‘Het gebied grenst aan een ecologische verbindingszone die wordt ontwikkeld’, aldus Heleen van Praag, beleidsmedewerker bij de gemeente Gouda. ‘De wijk wordt in zijn totaliteit onder de loep genomen. We kijken naar het energiegebruik, maar ook naar het landschap, ecologie, bodem, water en natuurlijk het verkeer.’
In het kader van de Milieu Effect Rapportage vindt ook een VPL-studie plaats. ‘Achtergrond om hiervoor te kiezen is het ambitieuze klimaatbeleid van de gemeente’, licht Van Praag toe. ‘Gouda streeft naar een CO2-reductie van 50% in 2010 ten opzichte van 1989. Om dat te bereiken kun je veel maatregelen doorvoeren in de woningbouw. Dat ligt voor de hand. Sinds VPL is ontwikkeld, is het duidelijk dat er ook veel winst is te halen bij de inrichting van de wijk en de plaats van het verkeer daarin. Verder vinden wij het erg aantrekkelijk dat het instrument ook rekening houdt met de bewoners in de wijk. De energie-efficiëntie neemt niet alleen toe, maar de wijk wordt ook een stuk levendiger in de letterlijke zin van het woord. In dat opzicht verschilt VPL echt van andere methoden.’
Langzaam verkeer
In de nieuwe wijk wil de gemeente verschillende soorten verkeer goed laten samengaan. Fietsers en voetgangers krijgen extra aandacht. Een verbinding met de stad is eveneens van groot belang Van Praag: ‘De VPL-studie gaat deze zomer van start, dus ik kan nog niets zeggen over de concrete maatregelen. Maar je zou kunnen denken aan goede fiets- en wandelroutes en een goede aansluiting van de wijk op openbaar vervoersverbindingen. . Westergouwe wordt een duurzame wijk, geheel in lijn met het klimaatbeleid van de gemeente. We kijken niet alleen naar verkeersaspecten, maar nemen ook het energiegebruik van woningen onder de loep. Naast duurzaamheid van de wijk zelf, is ook inpassing van de wijk in het landschap belangrijk, omdat Westergouwe grenst aan een te ontwikkelen ecologische verbindingszone.. Het gebied moet goed aansluiten op de provinciale ecologische hoofdstructuur. De samenhang tussen deze aspecten. Daar gaat het om.’
Dit project ontvangt subsidie vanuit het Subsidieprogramma Ruimtelijke Ordening en Vervoer. Voor meer informatie over het subsidieprogramma of de andere projecten kunt u kijken op www.roenv.novem.nl.